Deadly Creatures

Deadly Creatures

En skorpion og en tarantella er hovedpersonene i det Wii-eksklusive krypdyrspillet Deadly Creatures. Vi har spilt oss gjennom det kravlende ørkeneventyret, og har anmeldelsen klar.

Har du noen gang følt at det kryper noe oppover leggen din? Helt umerkelig i begynnelsen, men etter hvert får du helt spasmer og slår vilt etter krypet - selv om det ikke er sikkert at det er noe der. Når du leser dette kjenner du de små beina kravle oppover leggen din, en etter en bare ute på faenskap. Hva med å bytte roller? I Deadly Creatures får du oppleve livet 2 centimeter over bakkeplan, i kamp mot det menneskene stort sett bare tråkker på og sparker etter. Det er nytt, det er nyskapende. Utvikler Rainbow har skrytt uhemmet av de innovative elementene i spillet - men hvor banebrytende er Deadly Creatures egentlig?

Når en spillutvikler bruker størsteparten av markedsføringen sin på å si at spillet de har laget er nyskapende og revolusjonerende og det største siden ostehøvelen, ja så legger de lista høyt hva angår mottakelse og anmeldelser. Jeg forventet et spill som virkelig skulle fange følelsen av å være nede på bakken blant krypdyrene på en heftig måte, men på enkelte områder skuffer Deadly Creatures. Og vi snakker ganske viktige områder, så på en skala fra 1 til 10 blir det ikke tosifret her.

Historien i spillet er lagt opp på en svært interessant måte. I løpet av reisen din som tarantell og skorpion gjennom landskapet, får du høre dempede samtaler mellom to mennesker (stemmeskuespill av Billy Bob Thornton og Dennis Hopper). De graver i området der du beveger deg, og det går ikke lang tid før det blir klart at de leter etter en skjult gullskatt. Nå og da hører du menneskene, og det er i størst grad her at du føler deg som en del av et spill sett fra småkryp-perspektivet. Også lydene rundt deg fungerer stort sett bra, selv om jeg har litt problemer med måten tarantellen snerrer på. Den snerrer - som en løve. Vet ikke helt hva jeg synes om det.

Men tilbake til perspektivet. For det er nettopp det som gir meg størst problemer med Deadly Creatures. Man får aldri helt følelsen av å løpe rundt som edderkopp eller skorpion når kameraet er plassert i tredjepersonsperspektiv, og når utvikleren i tillegg har valgt å "forhåndsannonsere" de brutale kampene mot andre kryp forsvinner skrekkoverraskelsen jeg hadde sett frem til. For ja, det er nemlig slik at de viktigste kampene i spillet aldri kommer overraskende på deg. Klassisk oppsett med savepoint og gjerne et par småinsekter som får opp helsemeteret før du trasker av gårde mot udyret. Nå skal det sies at jeg ikke spilte på vanskeligste nivå, der det gjerne er noen færre helsemuligheter og slikt, men faktum er fortsatt at spillet så til de grader legger opp til at du til enhver tid skal være forberedt på det som skjer. Hvorfor, spør jeg meg igjen og igjen. Hvorfor gjør man det som kanskje ville vært dette spillets sterkeste kort - skrekkfølelsen av at en dritskummel edderkopp angriper deg ut av intet - til spillets største svakhet? For meg er det en gåte.

Nå skal jeg selvfølgelig ikke raljere for mye over det som er kjipt, for på flere områder står Deadly Creatures frem som et veldig sterkt spill. Man kan for eksempel hele tiden utvide angrepsrepertoaret til de to krypene man spiller som. Dette er nyttig, fordi det gir en viss form for gjenspillingsverdi når man kan gå tilbake i kapitlene for å finne ting man tidligere ikke hadde mulighet til å finne. Krypene har i tillegg svært ulike kampstiler: Skorpionen har fordel av å veie angrepsmulighetene mer og ligge defensivt i terrenget, mens edderkoppen har sin styrke i en offensiv mentalitet. Kontrollene er også enkle å lære seg, animasjonene er gode og kombofunksjonene er hendige å bruke og enkle å variere. Nå og da ser man den åpenbare inspirasjonen utvikleren har hatt i God of War, og da spesielt med avslutningsbevegelsene der man utfører knappe- og bevegelseskomboer for virkelig å knerte motstanderen. Gøy og fullstendig overdrevet.

Gjennom historien, som drives sømløst av det som skjer med menneskene du treffer på her og der, kravler man gjennom flere ulike områder og slåss mot svært forskjellige fiender. De to krypene vil som sagt måtte slåss på ulike måter, og når man går gjennom samme område med to ulike kryp viser de tilsynelatende enkle landskapene seg som mangfoldige og utfordrende. Steder man kan nå med edderkoppen er utilgjengelige for skorpionen, og vice versa. Spillet er fortsatt ganske så lineært, med tanke på at det fortsatt bare finnes én mulig vei ut av hver bane, men gjenspillingsverdien koblet med variasjonen mellom krypene veier på god vei opp for dette. Omgivelsene er også gjengitt meget pent, med korrekt proporsjonerte sykkelhjul og støvler liggende rundt som hjelpemidler fremover i historien og som påminnere om størrelsesforholdet menneske - kryp.

Så, til tross for småglipper her og der viser Deadly Creatures seg som et kjærkomment avbrekk fra spill som er søtere enn golden retrievervalper med trillrunde øyne og myk pels. Her møter man ingen vennligsinnede med-insekter; man befinner seg omtrent midt på næringskjeden og det er drep eller bli drept. Spillet er noe kort, men en god historie og appellerende omgivelser gjør opplevelsen relativt god uansett. Jeg ender på en sjuer, og den er på den ene siden et resultat av et meget godt gjennomført spill der elementene jobber sammen på en bra måte. På den andre siden hadde jeg gjerne sett at Deadly Creatures kom seg enda høyere opp på skalaen, men her kommer altså det store atmosfæreproblemet inn. Det er vanskelig å virkelig engasjere seg i det som skjer når man føler at man kontrollerer en tarantell og en skorpion i et spill om krypdyr - i stedet for virkelig å føle at man er en tarantell og en skorpion. Uten å kreve at jeg skal kunne klatre opp veggene mine med nye WiiMotion Superpluss fandango, hadde jeg forventet noe mer. Mye av mangelen på skrekkatmosfære kan nok tilskrives aldersgrensen på 12 år - Deadly Creatures hadde hatt fordel av å øke skrekknivået noe, og heller gi ut et spill som ville blitt aldersmerket noe høyere. Anbefales for deg som er ute etter en nyskapende opplevelse på Wii, men krypdyrfølelsen er som sagt noe svak.

Deadly CreaturesDeadly CreaturesDeadly CreaturesDeadly Creatures
7 / 10
+