ATV Offroad Fury Pro

ATV Offroad Fury Pro

ATV Offroad Fury ruller inn på Sonys velse håndholdte, og klarer seg faktisk overraskende godt. Adrian Berg har ragget gjennom støvete ørkener og gjørmete myrer på en ATV for å gi deg karakteren!

Underveis mens jeg spiller ATV Offroad Fury Pro klarer jeg ikke å unngå og la tankene fly til storebror på Playstation 2: ATV Offroad Fury 4. Faktum er at jeg faktisk koser meg der jeg sitter med PSP'en mellom hendene. Spørsmålet mitt blir da: hvordan har utvikleren Climax klart det utrolige kunststykket å lage et bedre spill til PSP enn de klarte til PS2, spesielt når spillene kom samtidig. For det kan ikke være noen tvil: PSP-versjonen er klart bedre. Lillebror er best!

De som har jobbet med denne håndtholdte fortsettelsen av ATV Offroad Fury-serien har tydelig tatt hensyn til at spill på bærbare konsoller må være hurtig og ikke kan være avhengi av å spilles over lengre tid. I Pro kjører man bare mot fire motstandere, og hvert løp er over før du vet ordet av det. Dette gjør spillet mer hektisk og mer underholdende på samme tid. Et av problemene med ATV Offroad Fury 4 til PS2 var hvor vanskelig det var å innhente andre sjåfører. Mistet man plasseringen sin var det bare å gi opp alt håp. Slik er det ikke i Pro: banene er mindre og du kan rekke å hente deg inn igjen i tide til å ta førsteplassen; selv om du ligger sist! Alt i alt virker ATV Offroad Fury Pro som et mer balansert og morsomt spill.

Grafikken er hverken av det nyeste eller det beste slaget, likevel klarer jeg ikke helt å henge meg opp i det. I bunn og grunn synes jeg dette ikke ser så mye dårligere ut enn PS2 versjonen; og det sier egentlig litt. Et stort pluss er at banene man kjører på i ATV Offroad Fury Pro er mye mer variert enn på PS2. På en bane brenner jeg gummi inne i en stor stadion, og på neste spinner jeg plutselig i gjørma ute i en skog. Ikke så veldig logisk, men det fjerner en del av repetisjonen med å kun kjøre på en type bane om og om igjen. Det er færre sanger i ATV Offroad Fury Pro, men variasjonen i sjanger og stil er større, så man går ikke lei like fort til tross for innskrenkninger på lydsiden.

Realismen og fysikken i kjøringen har blitt nedrangert for å ikke gi spilleren for mye å tenke på. Kjøretøyene holder seg unaturlig godt på banen og det er lettere å utføre kule stunts uten å falle av eller kræsje. Det ser ut som om utvikleren Climax har prøvd å ta et steg tilbake i bilspillutviklingen til noe som ligner mer på de gode gamle arkadebilspillene. Ikke et dumt valg spør du meg; de gjør nemlig en god jobb i å skape en spillopplevelse som er intent mindre enn gøy, og vi slipper hundre runder på hver bane og ultrarealistisk fysikk som trekker ned på gleden.

ATV Offroad Fury Pro er et slikt spill til PSP som jeg ofte ender opp med å ta med meg på lange bussturer. Det tar fort noen timer før jeg blir lei og jeg liker det bedre enn storebror på PS2. Det kan være at mitt møte med Trackmania har fått meg til å se Pro med snillere øyne, men jeg sier det slik jeg opplever det - og jeg opplever ATV Offroad Fury Pro som et underholdende bilspill til mitt håndholdte resiefølge.

ATV Offroad Fury ProATV Offroad Fury ProATV Offroad Fury ProATV Offroad Fury Pro
7 / 10
+