Iron Man

Iron Man

Superheltfilmer er på moten i Hollywood, og Iron Man er faktisk en underholdende actionfilm som er lett å anbefale. Men dessverre kan ikke det samme sies om spillet Iron Man.

Allerede med introen og første nivå setter spillet en standard jeg trodde var utryddet i 2008. Med noen meningsløse replikker introduseres du for et skytespill så langt under pari at tårene begynner å trille. Gameplayet er knapt verdt å nevne utover at du skal skyte ting.

Hadde jeg ikke sett filmen hadde jeg ikke ant hvorfor jeg løp rundt i Afghanistan i et sjelløst ørkenlandskap med all verdens terrorister på nakken. Men når jeg nå engang gjør det, som en "stålmann" med flammekaster på den ene armen, og en rakettrampe på den andre, så er det helt utrolig at det som bør være spillets styrke; nemlig ramponering av fiender og destruksjon av omgivelsene, ikke tilfredstiller i det hele tatt.

Grunnen til dette er for det første at grafikken er en reise langt tilbake på totusentallet. Brettene er bygget uten å gi noen skikkelig dybdefølelse, og eksplosjonene er rett og slett komiske å se på. Det tok meg knapt åtte minutter før jeg satte meg fast. Jeg ble fanget et sted det egentlig ikke skulle gå an å gå, les: elendig nivådesign, og måtte starte på nytt etter fem minutter med knoting og banning.

Iron Man
Jernmannen skyter helikoptere med terrorister fordi... fordi spillet sier han må gjøre det.

Spillet gir seg selv det endelige nådestøtet ved at lydeffektene høres ut som om de er utviklet og raffinert i en pølsebod. Eksplosjonene høres ut som gjengivelsen av poppene i en popcornmaskin, og på det første nivået høres det ut som om de har samlet et bestikk i en pappkartong og ristet det for å skape lyden av jernmannen i bevegelse. Lyden kunne kanskje fungert over korte avstander, men de har dessverre prioritert store tomme områder istedetfor mindre mer gjennomarbeidede flater.

Iron Man
På klesvaskdagen må Jernmannen gå naken.

Som prikken over i en, har utviklerne til og med klart å gjøre flyvingen uinterresant. Det føles ut som om du flyr i en verden uten tyngdekraft, og verken farten eller manøvreringen topper noe som helst. Det er rett og slett et ork å styre denne helten. Hvis du kan visualisere to planker som er festet sammen med en hengsle som blåses gjennom luften anført av en stor propellmotor, så har du faktisk et indre bilde av hvor hjelpeløst dette ser ut.

Iron Man
Jernmannen liker å danse breakdance på fritiden.

For å ta en kort oppsummering: dette er et forferdelig produkt laget for å loppe fans for penger. Det er et ledd i en massiv markedsføringskampanje for produktet "jernmannen", og det er så slett håndtverk at det er bare å ta av seg hatten. Det provoserer når Hollywood fremdeles håner spillere verden over med slike produkter. Robert Downey jr. er en stor skuespiller som har lånt vekk stemmen sin til dette makkverket, og det er tydelig at han og mange andre fremdeles har mye å lære om spill siden de sier ja til et slikt prosjekt. Dette spillet utsatte meg for flere traumatiske timer jeg ikke får tilbake. Styr unna dersom du ikke har sterke masochistiske trekk eller mangler intern kvalitetskontroll.

03 Gamereactor Norge
3 / 10
+