Animal Crossing: Wild World

Animal Crossing: Wild World

Reis ut av storbyen og lev livet på landet. Mette har flyttet inn i byen Cuppo og forteller alt om hennes første måneder på egenhånd. Animal Crossing inntar Nintendo DS!

Det vil være vanskelig å overbevise noen om hvor utrolig underholdende og engasjerende Animal Crossing: Wild World kan være ved å bare forklare poenget med spillet. Jeg mener, det er jo begrenset hvor spennende det høres ut og vaske huset, gå ut med søppel og slike hverdagslige ting. Men ta meg på mitt ord, det kan faktisk være kult - og avhengighetsfaktoren er overraskende høy.

Spillet begynner med at du akkurat har flyttet fra mor og far, og er på vei til en ny by der du skal klare deg helt alene. Du sitter i en taxi med en halvsprø gubbe, som stiller deg mange spørsmål som er med på å avgjøre hvordan din karakter blir. Når du kommer til byen, så møter du borgemesteren - en liten grisk vaskebjørn - som tilfeldigvis også er en eiendomsmegler. Til tross for at du ikke har penger, får du ta over et lite hus - som du selvfølgelig må betale tilbake. Det er her spillet begynner.

For å få betalt tilbake gjelden din, er du nødt til å ta i et tak, og jobbe. Noen av jobbene du skal gjøre er å fiske, samle insekter, grave opp fossiler og løpe ærend for de andre som bor i byen. Veldig likt som Animal Crossing på GC med andre ord. Men det er en del nye elementer som har kommet inn i bildet siden GC-versjonen. Du kan for eksempel kjøpe hatter, solbriller og andre finurligheter, for å gi karakteren din et mer personlig preg. Du kan også vanne blomstene som du finner i byen, og bruke en slynge for å skyte ned presanger som flyr over deg på himmelen. Det som også er nytt er at Wild World har fått en onlinemodus. Onlinedelen er dessverre veldig begrenset for å holde spillet mer barnevennlig. Så du trenger blant annet et vennepassord, for å kunne spille med andre. Spillet i seg selv er derimot tilnærmet ubegrenset. Det er alltid noe du kan finne på. Rundt 1500 gjenstander å samle, mange å snakke med, og det er egentlig aldri en slutt på spillet. Din lille verden og tingene du skal gjøre forandrer seg etter årstidene, og det er til og med spesielle "events" som skjer på visse datoer. Får du det ikke med deg, må du vente et helt år til neste gang.

Grafikken er så søt som søt kan bli, og man blir rent forelsket i de puslete figurene med sine overdimensjonerte hoder. Det ser ganske spesielt ut ved første øyekast, men man kan ikke annet en å like spillets originale utseende. Lyden består av fengende, myke midi-låter som summer lett i bakgrunnen - og de søte, tullete stemmene til landsbyboerne.

Jeg kan absolutt skjønne at Animal Crossing ikke appellerer til alle - det er jo et utrolig slapt og barnslig spill uten noen egentlig mål, og det du gjør i spillet, er jo det mange av oss på død og liv prøver å unngå i virkeligheten. Altså, jobbe hardt og gjøre pliktene våre. Men når du først kommer deg inn i denne lille verdenen som du kan gjøre helt til din egen, så er det gjort. Så om du vil ha et vanedannende, søtt, enkelt og underholdende tilskudd i livet ditt - da er Animal Crossing noe for deg.

Animal Crossing: Wild WorldAnimal Crossing: Wild WorldAnimal Crossing: Wild WorldAnimal Crossing: Wild World
8 / 10
+