Amped 2

Amped 2

Amped 2 bringer fjellene så langt inn i stua at du sitter der og småfryser mens du spiller.

Amped 2 bringer fjellene så langt inn i stua at du sitter der og småfryser mens du spiller. Selv om dette mer sannsynlig er et resultat av at spillegleden er stor nok til å gi deg frysninger, og at det går kaldt nedover ryggen din når du innser hva det er du begir deg ut på. Men om så kulda virkelig var fullt tilstedeværende, legges ikke dette spillet vekk før man har pådratt seg dobbeltsidig lungebetennelse.

Spillet mange snowboardentusiaster har ventet på, skuffer altså ikke. Amped 2 har tatt med nye aspekter av snowboardverdenen man ikke før har sett i et tv-spill. Både sponsorer, media og bilde/ videoinnspillinger er tatt med for å gi spilleren flere utfordringer å velge i og flere mål å oppnå. Dersom du imponerer sponsoren, kan du få en sponsoravtale med firmaet han/hun representerer. I startfasen kan man ikke påstå at disse avtalene er gullkantede, men det tar det seg kraftig opp etter hvert som man får flere, vanskeligere tilbud. Gode bilder og videoer gir deg god PR, og kan være med på å gjøre navnet ditt kjent innen snowboardverdenen, ved siden av å kunne skaffe deg forskjellige utmerkelser. God PR er dessuten viktig for å hjelpe deg oppover på rankinglista og gjøre deg mer attraktiv for sponsorer. Skal du virkelig få deg en sponsorkontrakt det står respekt av, må du dessuten lære deg å mestre alle måter å oppnå poeng på. Det er ikke nok å være god til å spinne hvis sponsoren ikke liker annet enn rails. Du kan oppnå så høy poengsum du bare vil uten å få noen avtale, det er ikke dette som er poenget. Du skal ganske enkelt vise det sponsoren vil se, ikke nødvendigvis det du kan. Du må med andre ord være allsidig.

Amped 2 er det første spillet i verden som åpner for muligheten til å kjøre Snowskate. Dette gir gode gamle skateboardtriks som kickflips og healflips en sjanse. Du kan velge hvilken av de 14 beste snowboarderne i verden du vil styre gjennom spillet, blant dem: Jeremy Jones, Travis Parker og Mikey LeBlanc. Men uansett hvem du velger starter du ikke som noen verdensmester. Du starter som en hvilken som helst annen talentfull amatør og det er en lang vei fram mot verdenstoppen. Etter hvert som du klarer utfordringene, belønnes du med at kvalitetene dine blir oppgradert. Når du har gjort deg ferdig med de to første løypene, som på en nydelig måte framstår som en komposisjon av hopp, rails, gaps og alt annet du ønsker, kommer du til en konkurranse hvor du kjører sammen mot andre løpere. Her er det om å gjøre å vise seg som den beste kjøreren. Den som har best poengsum etter tre runder, vinner.

Fjellene du leker med på Amped 2, er ekte vare. De er blant det beste kloden har å by på og det er hele 30 stykker av dem. Blant disse finner du både Mt. Buller i Australia og fjellet Laax i Sveits. Snowboardparkene er laget av en anerkjent terrengpark designer ved navn Chris "Gunny" Gunnerson for å gi et mer realistisk preg. Resultatet er til gjengjeld høyst imponerende. Parkene er virkelig noe av det beste ved hele spillet. Vanskelighetsgraden sørger for at du ikke bare seiler gjennom spillet, men at du flere ganger opplever å stå fast, og må forbedre egne kvaliteter for å greie oppgaven.

Grafikken er det heller ingenting i veien med. Selv om den kanskje har kommet litt i andre rekke til fordel for realisme, er den slett ikke noe å fnyse av. Etter hvert som man faller blir klærne mer og mer dekket av snø, og frostrøyken står ut av munnen din i det kalde klimaet. Man har også tatt mer hensyn til hvordan det virkelig ville sett ut i disse populære bakkene, med mennesker i heisene, snøscootere som kjører i bakgrunnen og skyer som seiler over horisonten. Lyden er preget av mer enn 300 originale sanger som kan mikses sammen til egne spillelister. Det er til og med mulig å rippe denne spillelisten over til din egen Xbox harddisk. Ellers får man hele tiden tilbakemeldinger på det man gjør gjennom andre mennesker i løypene, som enten blir imponert av det du gjør, eller mobber deg litt.

Online er dette spillet ganske enkelt revolusjonerende. Bare tanken på Amped 2 online burde være nok til å gjøre suksess, men XSN Sports har dratt det lenger. Mye lenger. Spill mot venner, utfordre personer du ikke kjenner. Gjør hva du vil! Det fins til og med en rankingliste på nettet, som skal føre til at man kan fastslå hvem som virkelig er den beste. Og som om ikke det var nok kan man etter hvert laste ned nye fjell, utstyr, musikk og utfordringer. Med andre ord, her er det enda mye, mye mer moro i vente enn det spillet kan by deg på i dag.

Dette spillet kan kort og godt anbefales på det varmeste til alle og enhver. Med utfordringer i lang kø, spennende features og varierende gameplay har spillet det som skal til for å holde deg våken langt utover hva fornuften tilsier. Amped 2 har mer nytt å by på enn nyeste IKEA katalog, og er verd hver krone man betaler for det.

8 / 10
+
Veldig realistisk og varierende gameplay