Norsk
Gamereactor
artikler
Battlefield V

Alt fra Battlefield V-avdukingen

Returen til andre verdenskrig, lanseringsdatoen, den første traileren, en historiedel som tar oss til Norge, en ny samarbeidsmodus og mer ble offentliggjort i kveld.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Etter måneder med rykter, erting og bittesmå detaljer har Electronic Arts og DICE altså offisielt kunngjort Battlefield V, og det viser seg at ryktene om tilbakekomsten til andre verdenskrig stemte. Det er uansett ikke alt vi fikk vite i kveld, så la oss gi deg en relativt kort oversikt over hva du har i vente når Battlefield V slippes i oktober.

Som kjent vil historiedelen i Battlefield V følge i fotsporene til Battlefield 1 ved å ha såkalte War Stories. Slik ønsker utviklerne å både gi oss mulighet til å velge hvilken rekkefølge vi gjør ting i, samtidig som de da får større mulighet til å fortelle historier fra ulike sider av krigen. Foreløpig vet vi at turen går til både Rotterdam, Frankrike, Nord-Afrika, og vårt kjære Norge. Det er særlig sistnevnte som høres ut som et høydepunkt her, og ikke bare siden det tar oss til velkjente omgivelser. Den norske delen skiller seg også ut ved å la oss kontrollere en kvinne fra motstandsbevegelsen som må skjule og beskytte familien sin fra de innkommende styrkene. Nærmere detaljer om de ulike delene av historien skal komme nærmere lansering.

Battlefield VBattlefield VBattlefield VBattlefield V

Denne gangen får vi også en samarbeidsmodus kalt Combined Arms. Her vil vi og tre andre venner kontrollere fallskjermsjegere som slippes ned bak fiendenes linjer. Utviklerne ønsker ikke å si så mye om denne modusen enda heller, men nøyer seg med å si at det blir en del fokus på sniking og at modusen også fungerer som en slags opplæringsdel til flerspillerdelen.

Dette er en annonse:

Dette fokuset på samarbeid fremheves også i flerspillerdelen, for Battlefield V gjør flere endringer på den velkjente oppskriften. Nå skal det blant annet ikke være mulig å spawne på andre spillere med mindre de er en del av laget ditt, lagkamerater kan gjenopplive hverandre selv om de ikke er Medic, laglederen har flere taktisk valgmuligheter, samarbeid gir bedre belønninger, og mye mer vi skal få vite mer om senere.

Antall kart og moduser i flerspillerdelen holdes ganske hemmelig foreløpig, for i kveld var fokuset på videreutviklingen av Operations. Dette heter oppfinnsomt nok Grand Operations, og skal simpelthen gjøre alt større. Kartene skal bli større, spillertallet større, set-piece øyeblikkene større, og alt annet i de ekte historiske konfliktene genrelt større og mer imponerende.

Alle disse tre modusene vil i år fungere bedre sammen takket være en ny Company-funksjon. Enkelt sagt er dette nærmest et slags erfaringssystem som registrerer alt du gjør i de ulike modusene og etter å ha gjort nok vil du få nye våpen, modifikasjoner, kosmetiske gjenstander og mer. Slik håper svenskene å gi oss flere grunner til å prøve ut alle delene av spillet, samt få beholde belønningene på tvers av modusene.

DICE skal også ha gjort flere forbedringer av Frostbite-motoren, noe vi fikk se flere eksempler på. Seriens fokus på ødleggbare omgivelser er som vanlig til stede, og denne gangen er detaljegraden enorm. Vi fikk blant annet se hvordan hver enkelt murstein reagerte forskjellige da en panservogn kjørte gjennom et hus på forskjellige måter. Slik ønsker utviklerne å gjøre hver kamp og ødeleggelse unik ved at omgivelsene virkelig reagerer realistisk. Det samme gjelder hvordan vi beveger oss i spillet.

Dette er en annonse:

Vi har vel alle lagt merke til at det å løpe i snø eller oppoverbakke ikke har sett nevneverdig annerledes ut fra det å løpe på et rett asfaltstrekke i andre spill. Battlefield V lover å gi oss animasjoner som ser og føles ut som virkeligheten. Både vinkelen og materialet du løper på vil påvirke hvor raskt og hvordan du beveger deg.

Realisme er som vanlig viktig for Battlefield, så denne gangen er det enda større fokus på hvordan våpnene og prosjektilene oppfører seg. Nå skal det være slutt på at kulenes treffpunkt nærmest er tilfeldig uavhengi hvor du sikter. Er siktet ditt på et bestemt punkt idet du skyter kan du være veldig sikker på at kulen går mot akkurat det punktet når den forlater løpet. Alt som gjenstår da er å beregne banen kulen vil gå i.

Noe som kanskje er like realistisk er hvordan "build tool"-et nå har blitt forbedret slik at det kan skape ting som sandposer, piggtråder, skyttergraver, stasjonære mitraljøser og annet som vil gjøre det lettere å virkelig forsvare et bestemt område om brukt riktig. Du kan til og med bruke det til å reparere bygninger til en viss grad. Dette skal visstnok ikke bli veldig urettferdig for motparten heller siden det nå er mulig å flytte på antiluft-våpen og andre store ting ved å bruke et kjøretøy.

Når det kommer til hvordan Battlefield V vil bygges videre på etter lansering har EA og DICE gitt oss den hyggelige nyheten at det ikke vil være noe Premium Pass denne gangen, men at alt fremtidig innhold skal være gratis. Nå var jo dette tilfellet med Star Wars Battlefront II også, men det er flere ting som gjør oss mer positive til tanken denne gangen. Blant annet er det tydelig at utviklerne har lagt mer konkrete planer denne gangen med systemet de kaller Tides of War. Dette er rett og slett bare en lovnad om at det skal komme både nye historieoppdrag, kjøretøy, tidsbegrensede eventer, dog tags, emblem, skins og mye mer i lang tid etter lansering. Planen er altså å holde på spillerne så lenge som mulig, noe de også vil gjøre med daglige og mer langsiktige utfordringer som belønner oss med spesielle ting.

Om dette høres interessant ut er det bare å markere 19. oktober på kalenderen, for det er da Battlefield V lanseres. Om du ikke klarer å vente såpass lenge kan du kjøpe Deluxe Edition, for da får du spillet allerede den 16. oktober. Ønsker du en liten smakebit bør du også merke deg at EA Access-medlemmer og Origin Access-medlemmer får prøve Trial-utgaven i noen timer fra og med 11. oktober.

Hvordan synes du Battlefield V høres ut?

HQ
Battlefield V

Relaterte tekster



Loading next content