Alone in the Dark: Inferno

Alone in the Dark: Inferno

Etter mye negativ kritikk har Atari forsøkt å rette opp alle feilene som plaget den forrige utgaven av Alone in the Dark på Xbox 360 og PC. Jon Cato har vendt tilbake til New York med nytt mot.

Vi fikk mange reaksjoner på vår anmeldelse av Alone in the Dark på Xbox 360. En rotete, frustrerende og til tider direkte elendig spillopplevelse resulterte i karakter 3/10, og en gedigen nedtur for oss som liker skumle actionspill.

Da Atari lovte gull og grønne skoger og at alt skulle rettes opp i PS3-versjonen, tok jeg nyheten med en klype salt. Det var aldri tvil i mine øyne om at Alone in the Dark hadde sine gode sider. Det hadde veldig mange gode idéer, muligheten til å mikse forskjellige gjenstander sammen var for eksempel briljant. Det var bare det at gjennomføringen var så dårlig, og spillet var plaget med tidvis råtten fysikk, utilgivelige dødsfall, treg kontroll og rett og slett et dårlig design over hele linja som puttet de gode elementene totalt i skyggen.

Atari har slengt på en undertittel Inferno, som for å skille dette spillet fra den opprinnelige fadesen. Et smart trekk. De har også latt DJ Tiesto remikse musikken til spillet. Et uforståelig trekk. Men heldigvis ikke noe jeg la merke til i spillet, mest sannsynlig har house-DJ'en bare fått boltre seg med spillmusikken utenfor spillet.

Men i tillegg til dette har faktisk Atari brukt en del penger på å fikse opp flere av de frustrerende bitene i spillet. For eksempel beveger ikke Edward Carnby seg som en full snegle lenger, han går kjappere og kontrolleres lettere. Kameraet i tredjeperson har blitt bevegelig, så det er mindre tilfeller der man går rundt et hjørne og dør umiddelbart fordi man ikke hadde noen mulighet til å se en fiende. Det har blitt litt lettere å finne frem i utstyret sitt, og fysikken har blitt forbedret enkelte steder.

Og det er digg. Det gjør spillopplevelsen hakket bedre. Men likevel ikke bra nok. Med en del irritasjonsmomenter ute av veien, er det dessverre andre elementer som irriterer like mye. Som den dårlige historiefortellingen, der regissøren ikke klarer å presentere opplevelsen på en forståelig måte, men roter med kameravinkler, dialog og kontroll. Eller kamp med håndvåpen, som er merkelig knøvlete fortsatt. Eller den småkjipe grafikken. Joda, den har faktisk blitt et par hakk bedre, men enkelte steder er det elendig design og noen billige løsninger.

Det er også tydelig at enkelte av reparasjonene Atari har gjort har ført til nye problemer. Evnen til å rotere kameraet fritt rundt hovedpersonen ønskes varmt velkommen, men avslører samtidig voldsom hakking og tearing i grafikken og zoomer inn og ut som en hyperaktiv jojo i tette områder, ettersom det tydeligvis ikke var meningen at spilleren skulle ha en slik kontroll over spillkameraet. Hele spillet er krydret med slikt slurv som irriterer.

Sannheten er at Alone in the Dark har blitt et bedre spill rent teknisk, men det er fortsatt et spill som lider av at utviklerne har manglet en stram hånd som har kunnet lede prosjektet i en retning. Det er fortsatt en liten lapskaus av idéer, der ikke alle idéene fungerer like godt i praksis som på papiret. Og det er veldig synd. Å reise rundt i den store parken er fortsatt frustrerende, selv med forbedret fysikk, og den store følelsen jeg sitter igjen med alt for ofte er at dette burde vært gjort bedre. At det til stadighet havner i situasjoner som føles urettferdige og uferdige hjelper ikke på totalinntrykket. Jeg føler fortsatt at Alone in the Dark er et spill som burde fått enda mer tid på seg.

Det er nemlig ikke så ekstremt mye som skal til for å få Alone in the Dark til å bli et bra spill. Er du i det tilgivelige hjørnet vil du kunne få en god del moro utav dette spillet slik det er nå, det har nemlig sine øyeblikk som er både inspirerte og memorable.

Alone in the Dark: InfernoAlone in the Dark: InfernoAlone in the Dark: InfernoAlone in the Dark: Inferno
5 / 10
+