Age of Mythology

Age of Mythology

Hendene mine dirret og hjertet mitt pumpet ti ganger fortere enn normalt. Spillet som jeg satte i cd-rom'en var Age of Mythology...

Hendene mine dirret og hjertet mitt pumpet ti ganger fortere enn normalt. Spillet som jeg satte i cd-rom`en var Age of Mythology, en beta-versjon riktignok, men det er ikke så viktig. Dette spillet som jeg har ventet på i flere år, det som etter min mening ville bli en av de største spillbegivenhetene i løpet av de neste årene holdt på å bli installert på dataen. Jeg vil si det sånn, alle dere som har ventet på dette spillet har ikke ventet forgjeves. Dette spillet er litt av en perle, som jeg er ganske sikker på vil få mange priser i løpet av det kommende året.

Age of Mythology (AoM) er det tredje spillet i Age of... serien til Ensemble Studios (ES). Serien er etter min og mine kameraters mening, den beste spillserien som er laget. Vi har linket mye på alle spillene som er kommet, etterhvert som de har blitt utgitt, men jeg vil driste meg til å si at dette spillet slår alle de tidligere spillene i serien ned i støvlene.

AoM har likhetstrekk med mange spill, selvfølgelig ifra Age of Empires I og II, men i tillegg så kan det sammenlignes med Warcraft III. Ingame-film som Black & White og Warcraft III har bevist fungerer skikkelig bra, er brukt i AoM, dette er en mellomsekvens-type som bare fungerer bra på spill med god grafikk, som disse spillene er. På den versjonen som jeg har fått, så er det ingen forfilm som det er på alle de fleste spillene nå til dags, så nysgjerrig som jeg er, lette jeg rundt i AoM mappa på dataen, og fant en mappe som het "avi", her lå det en film som jeg antar skal være filmen til AoM, det er en greit nok animert film, som viser mennesker som sloss mot mytologiske enheter, hvor menneskene til slutt vinner, når de fikk hjelp av guden Zeus.

Omfattende spill
Menyen i spillet er enkel og grei, den kan enkelt og greit ikke misforstås. Det er tre hovedelementer i spillet. Det er campaign, random map og multiplayer. Det er bare tre folkeslag i spillet, disse er: egypterne, grekerne og nordboerne. Så naturligvis kan du bare spille med disse i kampanjen. Kampanjen er bygd opp som i Warcraft III, hvor du først spiller med en rase, fullfører denne og kan dermed begynne på neste. Dette er noe jeg ikke liker så veldig, jeg hadde nemlig lyst til å spille med nordboerne, men det er siste kampanjen. Dermed måtte jeg spille gjennom alt før jeg kunne spille med de jeg ville. Det at det bare er tre folkeslag gjør ingen ting. Hvert folkeslag er nemlig såpass forskjellige i forhold til hverandre.

Det er hvilke guder du tilber som avgjør hvilke mytologiske enheter du kan bruke. Hver rase har tre hovedguder, f.eks. så har nordboerne Odin, Tor og Loke, hver av disse har sine egne spesialiteter. I tillegg så er det også flere mindre guder, dette fungerer slik, at når du skal oppgradere til neste tidsalder, så får du ett valg mellom to mindre guder, hvilke av disse gudene du har valget mellom avhenger i hvilke hovedgud du har valgt. Når du så velger en av disse mindre gudene så kan du bygge en mytologisk enhet eller to og noen oppgraderinger som denne guden har gitt deg. I tillegg til mytologiske enheter så gir hver gud, du velger, deg en gudegave, dette kan være en runestein som tiltrekker seg dyr du kan slakte, en helende brønn, eller kanskje dødelige lyn.

Hvis du ser bort ifra gudene så er folkeslagene fremdeles vidt forskjellige. Nordboerne har f.eks. ikke bygningene som du kan lempe gull, ved og mat til, de har istedet oksekjerrer. En oksekjerre kan behandle alle typer ressurser og den teller som en helt vanlig enhet og du kan sende den hvor det måtte være. Nordboerne har også mange andre spesielle egenskaper, bygningene koster nesten bare ved og de har en dverg-enhet som hogger gull mye kjappere enn de vanlige bøndene. Og til min store overraskelse, det er krigerne som bygger bygningene, alle infanterisoldater, til og med heltene kan gjøre dette. Bøndene kan ikke annet enn å bygge farmer, men er du i knipe, kan du med ett enkelt tastetrykk gjøre om bøndene til soldater.

Som dere kanskje har lagt merke til så har jeg ikke nevnt stein blant ressursene, det er fordi den ikke eksisterer. Det er de vanlige: gull, ved og mat, det er en type til, dette er "favor", gunst, dette er noe du samler opp igjennom spillet og som du bruker, når du skal bygge mytologiske enheter eller oppgradere ting som er gitt til deg av gudene. Denne resursen stopper på 100, unntatt når du spiller med grekerne og har Zeus som gud, da kan du ha 200. De mytologiske enhetene omfatter blant annet, medusa, hydra, centaurer, minotaurer, troll (som for øvrig kalles hamarrtroll når du oppgraderer det). I de første brettene er du på Atlantis og du kommer senere til Hades, så kan du bare litt mytologi er nok dette spillet ganske interessant.

En grafisk perle
Dette spillet er bare helt perfekt, ES har lagd en egen 3d-grafikk motor som fungerer glimrende. Du har høstløv som blåser i vinden, sandkorn som blåser i alle retninger i ørkenen, helende brønner som har en hvit tåke over seg. Glimrende lyseffekter og korrekt lyssetting fra blåmørkt om morgenen til gult på ettermiddagen. Og noe av det første du legger merke til, vannet! Det er så fint at du har lyst å hoppe uti det. Det er bølger og hvitt skum, du kan se koraller på bunnen av grunt vann, helt perfekt. AoM tror jeg må være det strategi spillet som inneholder flest dyr, du har alt fra nesehorn til hvaler, haier, måker elg, høns, geiter. De dyrene som du kan fange, har også den egenskapen at de blir feitere etterhvert som tiden går. En annen ting som jeg vil nevne, er noe som har irritert meg i årevis med Age of Empires spillene. Det er farmene, dere husker sikkert den irriterende lyden som kommer og turen bort til farmene for å plante de på nytt etterhvert som tiden går. Vel ikke nå mer. I AoM er farmene uendelige, ja dere hørte riktig, uendelige.

Helt til slutt, vil jeg bare anbefale dette spillet på det varmeste. Alle som synes RTS er morsomt, vil like dette spillet, det kan jeg garantere

9 / 10
+