Adventure Time: Explore the Dungeon Because I Don't Know!

En noe uheldig tittel for et "dungeon crawler"-spill da den ender opp med å bli selvoppfyllende. Jeg trasker rundt og rundt og aner ikke hvorfor...

Ved første øyekast ser Adventure Time-spillet superkult ut. Det scorer mangfoldige nostalgi-og retropoeng med sitt 16-bits utseende, matchende lydspor og 2,5D-sjarm. Jeg blir glad og varm i magen av å se på introen og de hakkete og episodiske filmsnuttene. Spillet treffer meg rett i barndommen. Det visuelle er riktignok retroestetikk på speed, produsert av folk som kun er vant til å se på MTV og Cartoon Network. Så, perfekt for kidsa i dag, med andre ord. Men det er fortsatt morsomt for oss gamlinger.

Historien i spillet er enkel og grei. Noe er på G i det kongelige fangehullet i Ooo, og prinsesse Bubblegum har bedt deg om å finne ut av hva det er. Du kan velge å spille aleine som Jake, Finn, Marceline eller Cinnamon Bun, eller du kan få med deg opptil tre ekte venner, danne en liten gjeng og kalle den for Tunnel Snakes eller noe. Når du har valgt er det bare å kaste seg ned i hullet og knuse ting, plukke opp skatter og bekjempe fiender. Eller, først må man gjennom en tutorial som viser deg alt det grunnleggende, bortsett fra essensielle ting som hvordan man blokkerer og hvordan man kommer seg ut av fangehullet igjen. Mer om dette seinere.

Det første oppdraget går ut på å samle ti skatter, ikke spesielt banebrytende, men la gå. Man gjør da som Hennes Kongelige Høyhet befaler. Jeg knuser skjeletter og rødguggespyttende-tentakler, og samler etter hvert mine ti skatter. Jeg har i tillegg plukket opp et våpen som jeg kan bruke i kombinasjon med hovedangrepet mitt, som egentlig består i å denge løs til noe gir etter. Jeg har også et spesialangrep som jeg kan bruke når Imagination-meteret mitt er fullt. Og det fylles opp når jeg, eh, ja, gjør ting. Tror jeg. Alle figurene har forskjellige spesialangrep med korte, kule animasjoner, som ikke alltid forklarer hva spesialangrepet gjør. Jake kan for eksempel tilkalle Lady Rainicorn som kommer og dropper en Kitten Gun, en slags hagle som skyter kattunger.

Men ja, oppdraget er utført og jeg vill opp i frisk luft igjen, men det finnes ingen trapper som går opp, bare ned. Så jeg går ned og trykker på alle tenkelige knappekombinasjoner når jeg kommer til menyskjermen mellom de forskjellige nivåene. Jeg tror jeg trykker riktig, jeg blir i hvert fall transportert opp til overflaten hvor jeg kan bruke mine hardt tjente penger. Det billigste jeg kan kjøpe koster 30 skatter og er et ekstra liv. Jeg kjøper det og snakker med prinsessa igjen, men hun gir meg ikke noe nytt oppdrag. Hun kan transportere meg lenger ned i fangehullet da, så jeg sier ja til det. Men først tar hun alle skattene jeg har til overs i godteriavgift og sender meg ned i mørket med tomme lommer. Jeg samler nok skatter til å oppgradere en annen attributt, men nå kommer jeg meg ikke ut, uansett hvilke knapper jeg trykker på. Jeg surrer litt rundt på måfå og bestemmer meg bare for å dø får å bli transportert opp igjen. Vel oppe har jeg mistet halvparten av skattene mine og har ikke nok til å kjøpe noe som helst, så jeg må ned igjen og finne mer. Men det grådige trollet Bubblegum tar alle skattene mine i godteriavgift igjen, sånn at jeg er tilbake på null!! Denne gangen gir hun meg i det minste oppdrag, men det er like vagt og uengasjerende som det første. Jeg kverker skjeletter, tentakler og fugler med jernnebb for å få ut litt frustrasjon.

Ved første øyekast ser spillet superkult ut. Jeg velger å legge trykk på ser, fordi utseende er alt spillet har gående for seg. Adventure Time? Boring Time er mer passende! Spillet er dessverre dørgende kjedelig, og helt fantastisk uinspirerende. Alt som kjennetegner Adventure Time, bortsett fra figurene og stemmene, har blitt fullstendig glemt, og erstattet med kjipe fiender, repetitive nivåer, poengløse oppdrag og et design uten et gram kreativitet. Det finnes ikke noe spennende loot, og man finner det samme på nivå fem som man gjør på nivå femten. Det eneste som forandrer seg er mengden fiender. Hvordan er det mulig å lage noe så lite underholdende, med et så godt utgangspunkt?! Selv ikke det at man kan spille co-op hjelper, og co-cop hjelper alltid! Dette spillet gir deg ingen grunn til å fortsette å spille det, ingen liten gulrot som lokker deg videre ned i fangehullet. Du får ikke XP, du kan ikke levle, du finner ingen hemmelige ganger eller spennende bortgjemte skatter, du kan kun bli transportert opp hvert femte nivå (og dette blir virkelig ikke godt nok forklart...eller forklart i det hele tatt), og hvis du da ikke har brukt opp skattene dine tar Bubblegum dem i skatter og avgifter slikt at du alltid begynner på null i fangehullet! Og hun tar ikke en prosentandel av skattene dine, men alle. Hva slags sykt regime er dette?! Etter noen timers spilling har jeg lyst til å utføre et statskupp og la Bubblegum gå samme veien som Marie Antoinette. Hele fangehullet i seg selv er et brudd på menneskerettighetskonvensjonene. Jeg er bombesikker på at det kun er politiske fanger som sitter der nede og råtner, kun skyldige i å protestere mot Bubblegums skattediktatur.

Dette spillet er nok kun for ihuga AT-fans som bare MÅ få med seg det lille av historie som finnes i spillet. Hvis du bare er normalt glad i AT og liker action adventure/dungeon crawler-spill, er det bare å styre unna hvis du har lyst til å fortsette å like disse tingene.

04 Gamereactor Norge
4 / 10
+