Norsk
Gamereactor
forspill
24: The Game

24: The Game

Fungerer den populære tv-serien 24 som spill, eller blir det et ustyrlig kaos ut av det? Vi har testet preview-versjonen!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

De siste fire årene har Kiefer Sutherland nærmest pustet og spist som Jack Bauer. Hans øvrige filmroller ble overskygget av agentrollen hos antiterrorbyrået CTU, og med god grunn. 24 har med sin stramme kronologiske oppbygning og sideløpende historier truffet en nerve hos den kresne TV-seeren. Selv har jeg bare har fått med meg noen få episoder, men jeg har likevel klart å få med meg såpass av 24 til å skjønne hvorfor Sony tror at seriens konsept kan egne seg i spillenes verden. Den har mange virkemidler som kan brukes i spillmessig sammenheng, og etter å ha spilt en to timers preview-versjon syntes jeg faktisk at Studio Cambridge ser ut til å trukket det lange strået denne gangen. Koden er nok ikke perfekt, men gameplayet er variert, dessuten er grafikk og plott langt bedre på dette spillet enn den gjennomsnittlige tv/film-spillmatiseringer.

HQ

24: The game skildrer én arbeidsdag i Jack Bauers hektiske tilværelse noe som tilsvarer én tv-sesong. Begivenhetene finner sted i perioden mellom sesong 2 og 3. Den gir fans svaret på noen av sesongovergangens ubesvarte spørsmål. Koblingen til tv-serien er helt vital for Cambridge som arbeider tett sammen med seriens manuskriptforfattere for å ikke ha et plott i spillet som ikke stemmer overens med den overordnede historien. Av samme grunn har alle de viktige skuespillerne lånt stemmene sine til spillets karakterer. Sony har faktisk sørget for at selv de minste detaljene er på plass for å tilfredstille kritiske fan. Alt er med i spillet; skrifttypene, lydene, tidspresset der sekundene tikker unna og den aktive bruken av flere vinduer. Ingen skal føle at spillet og TV-serien går i forskjellige retninger.

Vår preview-kode startet i en lagerbygning i Los Angeles’ havn, der Jack og en mindre CTU-styrke prøver å lokalisere og desarmere en bombe. Kontrollen blir man gradvis introdusert for. Den er relativt lik mange FPS-spill, sitter raskt i fingrene. Auto-aim, muligheten til å søke dekning og raskt skifte mål skjer helt knirkefritt. Men kameraet beveger seg litt raskt og våpenskifting er en tanke tungvint, spesielt når man hører prosjektilene suse veggimellom. Det er dog ingen markant kritikk å rette mot styingen ellers.

Et senere oppdrag bestod av en biljakt gjennom LAs forstadslignende bybilde. Her gjenkjenner man en viss bilfysikk og litt GTA-inspirert galskap, da jeg etter "målet rettferdiggjør middelet"-metoden kjørte som en villmann for å få tak i en person som angivelig var viktig for etterforskningen. Neste skritt på veien var et avhør. Et ganske brutalt avhør. Man blir gitt ganske frie tøyler når visepresidentens liv står på spill. Avhøret foregår som et minispill på samme måte som man har minispill for å desarmere bomber. Det fungerer bra, og ved å dele ut en del trusler og være passe imøtekommende, lykkes jeg å få den mistenkte til å hoste opp litt informasjon.

Det siste oppdraget tok enda et par gameplay-messige vendinger. I skikkelsen som en velutdannet teknonerd skulle jeg først scanne flere bygninger på leting etter varmekilder. Med andre ord prøvde jeg å lokalisere eventuelle snikskytere, noe jeg fant fem stykker av. Deretter påtok jeg meg rollen som Jack Bauer, som nå var plassert på toppen av en ganske så høy bygning med en ganske så kraftig snikskytterrifle. Etter bare fem skudd - ja, greit - det tok 8-10 skudd før mordkomplottet mot visepresidenten var avverget. Iallefall inntill videre.

Dette er en annonse:

Grafisk sett fungerer 24: The Game meget bra. Kiefer Sutherland ligner faktisk på Kiefer Sutherland, og Cambridge behøver ikke engang å trekke CG’er ut av ermet for å imponere. Grafikkmotoren deres takler bøttevis av polygoner uten å bli sliten.

Det er mange fallgruver for enhver aktiv spillutvikler. Et dårlig gjennomtenkt konsept, for få gameplay-ideer, spilltekniske problemer, manglende forståelse for sjangeren, fraværet av visjon, eller i dette tilfellet - en tv-serie-tvangstrøye. Overraskende nok ser alt positivt ut med hensyn til Cambridges interaktive utgave av 24. Midt i overraskelsens lykkerus kan man også legge merke til litt nervøsitet. Fiendene anstrenger seg ikke for å gjennomhulle Jack med en kule eller to, og motstanderne er lette å uskadeliggjøre. Utvikleren har fortsatt tid til å gjøre ende på disse problemene før 24: The Game slippes ut mot slutten av mars. Vi venter spent.

24: The Game24: The Game24: The Game24: The Game
24: The Game24: The Game24: The Game24: The Game
24: The Game24: The Game24: The Game24: The Game

Relaterte tekster

0
24: The GameScore

24: The Game

ANMELDELSE. Skrevet av David Skovly

Agent Skovly har ryddet opp i internasjonale terrorkonflikter i Jack Bauers spill-debut. Les alt om spillet innenfor!

4
24: The Game

24: The Game

FORSPILL. Skrevet av Henrik Bach

Fungerer den populære tv-serien 24 som spill, eller blir det et ustyrlig kaos ut av det? Vi har testet preview-versjonen!



Loading next content