Norsk
Gamereactor
nyheter

10 kjappe med Shigeru Miyamoto

Om Wii U, Zelda og fremtiden...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vår spanske Gamereactor-kollega David Caballero traff selveste Shigeru Miyamoto sist helg. De snakket løst og fast om alle mulighetene Wii U fører med seg, hvordan han har tenkt at vi skal bruke Gamepaden, tanker om Nintendo Land og selvfølgelig litt om fremtiden til Zelda.

Godeste Miyamoto hadde mye på hjertet, men vi har plukket ut ti godbiter for å gi dere en liten smakebit på hva verdens kanskje største geni tenker og mener.

Tanker om hvordan Wii U skal spilles:
- Vi regner med at nesten alle Wii U-spillere kommer til å ha en Wiimote og Nunchuck hjemme, og ikke minst en Wii Motion Plus. Vi tror derfor at utviklerne vil få stor frihet med tanke på alle de ulike kontrollvariantene.

Tanker om bruken av to skjermer:
- Jeg kan absolutt se for meg et spill der man benytter begge skjermene (TV og Gamepad) for å spille med, eller skyte på hverandre med Wiimoten.

- Alt handler om ideer... Hmmmm... Jeg lurer på hvordan man lager et spill som skiller mellom de to skjermene, men det er mer et teknisk spørsmål.

Kommer vi til å få se et Zelda-spill fra Retro Studios?
- Tanken om å la Retro Studios lage et Zelda-spill er langt fra usannsynlig. Det er heller det stikk motsatte.

- Foreløpig har design og manus blitt skapt internt hos Nintendo, og slik må det forbli. Retro Studios er kvalifiserte, men de måtte ha hatt mye kontakt med oss underveis - og ekstern kommunikasjon gjør alltid arbeidet litt vanskeligere. Retro Studios jobber best med frie tøyler, men det er ikke nødvendigvis optimalt for et Zelda-spill.

10 kjappe med Shigeru Miyamoto
Vår spanske redaksjon delte dagens viktigste måltid med Shigeru Miyamoto.

Tanker om Pac-Man VS-arven:
- Gjennom Nintendo Land vil mange utviklere finne nye teknikker og ting som de kan gjøre med Wii U, og jeg er overbevist om at det vil dukke opp interessante prosjekter og ideer.

- Vi lagde Pac-Man VS (et ni år gammelt spill med asymmetrisk gameplay hvor man spilte Gamecube og Game Boy Advance) sammen med Namco Bandai Games. Selv om det ikke hadde så stor suksess, var det likevel et morsomt konsept og spill. Tingene ligger mer til rette for at dette skal slå an på Wii U, og det vil vi få se først og fremst i Nintendo Land.

Hva med størrelsen på Gamepad-skjermen?
- 6,2 tommer er en ideell størrelse. Den nylig annonserte Ipad Mini har omtrent samme størrelse, noe som viser at vi er på riktig spor.

- I utviklingen av Wii U-kontrollen måtte vi gjøre vårt aller beste - med hvert lille aspekt vurdert og studert ned til minst detalj.

Tanker om Miiverse:
- Med Miiverse ville vi satse på en chat med håndskrift for å gi det mer personlighet.

- Siden vi ikke vet hva folk kommer til å skrive, så vil vi holde oversikt over meldingene. Man vil kunne legge igjen beskjeder i mange spill, gjerne da mellom venner som en ennå ikke har klart å komme gjennom spillet. Det kan bli veldig kult.

10 kjappe med Shigeru Miyamoto
Ifølge Shigeru Miyamoto møter han de største utfordringene ved hver konsollansering.

Tanker om Nintendos onlinesatsning:
- Jeg tror ikke Nintendo er sene med å satse på online. Vi har studert dette siden NES-tiden, og vi har hele tiden hatt antall husstander med nettilgang i tankene.

- Vi prøvde med Wii og Nintendo DS, men med Wii U må man være tilkoblet. Vi har alltid ønsket å lage en konsoll med nettfunksjonalitet, men basert på underholdningsverdien for våre spillere, så viser vår informasjon at tiden nå er moden.

Hva med tredjepartsstøtte for Gamepad?
- Vi får se om tre til fem år hvor mange utviklere som faktisk bruker tid på å designe spillene ekslkusivt for de to skjermene.

- Alle Nintendo-spill vil bli utviklet med to skjermer i tankene. For øyeblikket jobber Ubisoft og noen til med å lage spill for doble skjermer.

Tanker om å holde seg til én sjanger:
- Fra mitt ståsted finnes det tre faktorer som avgjør hvorvidt et spill skal utvikles: Man kan lage et spill som ingen har lagd tidligere, lage et spill som vil selge bra akkurat nå eller få til et spill som ikke har fungert tidligere.

10 kjappe med Shigeru Miyamoto
Pikmin er det Shigeru Miyamoto er mest stolt av.

- Jeg følger ikke én spesiell sjanger, men så tenker jeg heller ikke på et spesifikt spill. Plutselig kommer inspirasjonen, etterfulgt av behovet for å skape.

Mål for fremtiden:
- Akkurat nå har jeg to mål: Å lage det jeg selv ønsker, og samtidig danne grupper som kan fortsette uten meg.

- Jeg ønsker ikke at alt stopper opp hvis noe skulle skje med meg. Jeg ser så mange muligheter i denne konsollen, og jeg skulle gjerne gjort mye mer med den i fremtiden. Det er mange team som jobber med Wii U, og selv om jeg befinner meg i Spania for øyeblikket, fortsetter utviklingen hos Nintendo.



Loading next content