2014 skulle være et storslått år for Ubisoft, takket være titler som Watch Dogs, The Crew og Assassin's Creed: Unity. Salgstallene for disse var slett ikke håpløse, men spillene bar likevel preg av å ikke tilfredsstille fansen.
Eksempelvis var grafikken i Watch Dogs vesentlig nedskalert i forhold til E3-demoen vi fikk se to år tidligere, noe som ikke falt i god jord blant fansen. Dette er derfor noe Ubisoft-sjef Yves Guillemot ønsker å unngå at skjer igjen:
- We think we launched a good quality game for a first step in a new brand with a new technology. It's just so complex - seamless multiplayer, connectivity with mobile and tablets, so many things - it was maybe a bit too much for a first iteration, kommenterer Guillemot til The Guardian.
Videre bedyrer han at Ubisoft lærer av feilene sine, og at de heretter ikke skal vise demoer som ikke er kjørebare på den tiltenkte plattformen:
- When we show something, we ask the team, make sure it's playable, make sure gamers can immediately see exactly what it is. That's what we learned from the Watch Dogs experience - if it can't be played on the target machine, it can be a risk, utdyper Guillemot.
Vi tar det derfor for gitt at spillene Ubisoft viste på årets E3-messe, slik som Rainbow Six: Siege, The Division, Assassin's Creed: Syndicate og Ghost Recon: Wildlands vil kjøre like mykt når de er klare for lansering. Hvis de i tillegg ikke har like mange feil som AC: Unity hadde det vært fint...