Det originale Dead Island høstet varierende kritikk da de så dagens lys i fjor høst, og i oppfølgeren Dead Island: Riptide lover utvikler Techland en mer sammensatt opplevelse.
Under et intervju med VG247 kunne nemlig kreativ leder Sebastian Reichert avsløre at teamet har mange ideer å jobbe med:
- Dere vil få se en ny figur, og som vi har vært inne på før har vi veldig mange ideer å jobbe utfra. Det kommer til å være mye mer å ta seg til. Ett lite eksempel er måten spillet overvåker hvilke våpen du bruker, slik at du mestrer disse bedre etter hvert, forklarer Reichert.
Samtidig kommer historien til å skille seg ut fra den vi husker fra i fjor:
- Når det gjelder plottet tror jeg "mørkere" er en god beskrivelse på retningen vi har valgt, men vi kommer selvsagt til å beholde de lyse og vakre utendørsområdene. Vi tar noen helt spesielle trinn i dette kapitelet, og vi ser frem til å se fansens reaksjoner, avslutter Reichert.
Lanseringsdatoen for Dead Island: Riptide er ikke klar enda, men etter planen skal spillet slippes i løpet av 2013.