Med Fable: The Journey skal Lionhead Studios ta steget inn i bevegelseskontrollens og Kinects verden. Likevel innrømmer spillskaper Peter Molyneux at det nye utstyret fører med seg enkelte problemer.
- Som en styringsenhet har den noen problemer. Uten en styringsspak blir det vanskelig å navigere seg rundt omkring. Du har ingen knapper heller, så det kan fort bli problematisk å gi spillfiguren ordre om å utføre en spesifikk oppgave. Men det Kinect formidler på utmerket vis er en følelse av frihet. Derfor er det nettopp dette vi har fokusert på med Fable: The Journey.
Videre forklarer Molyneux at Fable: The Journey slett ikke er en on-rail-shooter, selv om demonstasjonen som ble vist på E3-messen unektelig fikk det til å se slik ut:
- Hvorfor i all verden skulle vi laget et Fable-spill som går på skinner? Fable handler om frihet. Ikke bare om friheten til dra hvor du vil, men også om friheten til å være den du vil. Fable: The Journey kommer 100% garantert til å omfavne dette premisset, avslutter Molyneux.
Selv om Molyneux her nærmest latterliggjør antagelsen om at Fable: The Journey skulle være en on-rail-shooter, kan vi ikke annet enn å stille spørsmålstegn ved å vise frem en demonstrasjon på E3 som ikke var representativ for spillet. Ifølge Molyneux skal nemlig sekvensen fra E3 ikke engang være en del av det ferdige produktet.
Fable: The Journey skal etter planen slippes i løpet av neste år, og blir naturlig nok bare å få tak i på Xbox 360.